Kategorie
emocje moimi oczami osiąganie i skuteczność system ORSA

Psychologia pozytywna w LUTER LEARNING SYSTEM

Podstawy psychologii pozytywnej

Psychologia pozytywna podkreśla znaczenie i głęboką satysfakcję, a nie tylko ulotne szczęście . Martin Seligman, często uważany za ojca psychologii pozytywnej, opisał wiele wizji tego, co to znaczy żyć szczęśliwie, w tym Pleasant Life (hollywoodzkie spojrzenie na szczęście), Good Life (skupiające się na osobistych mocnych stronach i zaangażowaniu) oraz Sensingful Życie. 

Psychologowie pozytywni zbadali szereg doświadczeń i zachowań związanych z różnymi wersjami pozytywnego życia, w tym specyficzne pozytywne emocje, stany „przepływu” oraz poczucie sensu lub celu.

Zwolennicy psychologii pozytywnej również starali się skatalogować mocne strony i siłę charakteru. 

Czym różni się psychologia pozytywna od reszty psychologii?

Chociaż istnieje wiele elementów, które się pokrywają, psychologia pozytywna została opisana jako odmienna od innych dziedzin psychologii ze względu na jej podstawowe zainteresowanie identyfikowaniem i budowaniem zasobów umysłowych, odkrywaniem silnych stron, a nie rozwiązywaniem słabości i problemów. 

Kto stworzył psychologię pozytywną?

Głównymi zwolennikami psychologii pozytywnej są psychologowie Martin Seligman (który promował tę koncepcję jako prezes Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego w 1998 r.), Christopher Peterson i Mihaly Csikszentmihalyi. 

Jednak wielu innych naukowców także rozwijało tę część psychologii, min. takich jak Abraham Maslow, który w latach pięćdziesiątych XX wieku używał terminu „psychologia pozytywna”.

Jak stosuje się psychologię pozytywną w naszym systemie LLS?

Rozpoznanie mocnych stron charakteru (takich jak odwaga, człowieczeństwo czy dyscyplina, relacje, cele, motywacja itp.) jest uważane za ważny krok na drodze do dobrego i sensownego życia przewidzianego przez pozytywnych psychologów. W naszym modelu ORSA SYSTEM kursant otrzymuje gotowe badanie dominujących stylów zachowania i cech osobowych.

W LLS (Luter Learning System) istnieją również pozytywne praktyki treningowe, które można ćwiczyć w domu, aby kształcić dobre samopoczucie. Na przykład, ćwiczenia wdzięczności w kursie BEZSTRESS – jako sposób na zwiększenie szczęścia w czasie. Jak brzmi nazwa, są to takie proste czynności, jak codzienne zapisywanie trzech rzeczy, za które jest się wdzięcznym.

Chociaż psychologia pozytywna koncentruje się na szczęściu i spełnieniu, ważne jest, aby zrozumieć, że nie oznacza to, że ludziom zaleca się całkowite odrzucenie negatywnych emocji. Ludzie, którzy kwitną, robią w swoim życiu miejsce na takie nieuniknione negatywne stany umysłu, gdyż są one wpisane w nasze codzienne życie.

 

Jakie są zalety psychologii pozytywnej?

Badania sugerują, że praktyki związane z psychologią pozytywną, takie jak medytacje lub ćwiczenia wdzięczności, mogą poprawić samopoczucie społeczne i emocjonalne. 

Psychologia pozytywna doprowadziła również do zbadania, w jaki sposób rozwijanie pewnych mocnych stron charakteru, pozytywnych emocji, takich jak radość, czy odczuwanie poczucia sensu i celu w życiu, może przyczynić się do pozytywnych wyników w życiu.

Dlaczego poczucie znaczenia i kierunek rozwoju są ważne?

Stwierdzono, że miary sensu życia odnoszą się do innych pozytywnych skutków życiowych. Na przykład badania sugerują, że starsze osoby dorosłe, które uważają swoje życie za wartościowe, mają zwykle lepsze zdrowie fizyczne i psychiczne. Inne badania sugerują potencjalne korzyści wynikające z posiadania poczucia celu w życiu.

W programach rozwojowych które tworzę, uwzględniam wyniki badań oraz potrzeby ludzi.

Każdy program Luter Learning System niesie ze sobą mnóstwo ćwiczeń z różnych technik rozwojowych, które mają za zadanie dokonać skutecznej transformacji osobistej na głębokim poziomie. Psychologia pozytywna i jej wytyczne są częścią naszych ćwiczeń i programów – zapraszam do korzystania,

uściski, Sławek

Kategorie
trening mentalny sportowców i trenerów

Profilaktyka umysłu sportowca

W tygodniu dostaję kilka telefonów i e-maili od rodziców sportowców, którzy mówią mi, że ich młody sportowiec ma problemy i wydaje się mieć luki  „psychiczne”. Pytają czy warto aby sportowiec przeszedł program online vod – TRENING MENTALNY SPORTOWCA lub czy warto aby przeszedł program w książce lub wersji audio.

Następnie proszę o więcej szczegółów na temat tego, jakie specyficzne trudności mają ich dzieci/zawodnicy.

Najczęstsza odpowiedź brzmi: „Świetnie trenuje, ale nie rywalizuje dobrze”, “Spalają się psychicznie na zawodach”, “Nie wierzy w siebie”, “Zbyt szybko załamuje się po porażce”,itp.

Dodatkowo, kiedy pytam ich, co wiedzą o psychologii sportu lub treningu umysłowym, zazwyczaj odpowiadają: „Niewiele”. 

Jednak kiedy pytam sportowców, trenerów i rodziców, jak ważna jest psychiczna strona sportu w porównaniu z fizycznymi i technicznymi aspektami – niektórzy mówią, że nie jest tak ważna, wielu mówi że jest ważna, a prawie tyle samo mówi, że jest najważniejsza.

Chociaż naprawdę doceniam rosnącą świadomość, rozumiem także inną stronę medalu – sportowcy mogą mieć wszystkie psychiczne zalety na świecie, ale jeśli nie są fizycznie i motorycznie zdolni do swojej dyscypliny, psychika nie będzie miała aż tak wielkiego znaczenia.

Ale jest to zasadniczy element układanki sukcesu sportowego. Następnie pytam, ile czasu sportowcy poświęcają na przygotowanie psychiczne, treningi medytacyjne, mentalne, ćwiczenia –  i zwykle wygląda to blado.

Sama wiedza na niewiele się zdaje.

Mimo oczywistego znaczenia, psychiczna strona sportu jest najczęściej zaniedbywana, przynajmniej do momentu pojawienia się problemu. Wydaje się, że świat sportu stawia trening umysłowy na innym poziomie niż fizyczne i techniczne aspekty sportu.

Wiele osób ma wrażenie, że trening mentalny może przynieść cudowne rezultaty w krótkim czasie. Nie uwierzysz, ile telefonów odbieram od rodziców na tydzień, a nawet kilka dni przed ważnym konkursem czy zawodami! 

Ja wierzę w profilaktykę (zapobieganie) – nie “leczenie” (kiedy choroba już jest).

Nie spodziewałbyś się wzrostu siły, podnosząc ciężary raz lub dwa razy, ani poprawy techniki, pracując nad tym przez godzinę. Dlaczego świat sportu miałby oczekiwać tak nierealistycznych celów od treningu umysłowego?

Niektórzy wybitni sportowcy po zakończeniu jednej olimpiady – już przygotowują się do kolejnej! (4 lata)

Błędem popełnianym przez sportowców, trenerów i rodziców jest to, że nie traktują umysłu tak, jak traktują fizyczne i techniczne aspekty swojego sportu. 

Sportowcy nie czekają na kontuzję, zanim wykonają ćwiczenia fizyczne. Nie mają technicznej usterki, zanim zaczną pracować nad swoją techniką. Raczej sportowcy wykonują trening fizyczny i techniczny, aby zapobiec pojawianiu się problemów. Powinni podejść do umysłu w ten sam sposób.

Jedynym sposobem na poprawę dowolnego obszaru wyników sportowych, czy to fizycznego, technicznego czy psychicznego, jest zaangażowanie, ciężka praca i cierpliwość. 

Mogę powiedzieć z ufnością , że jeśli sportowiec zrobi takie samo zobowiązanie do ich treningu umysłowego jak do ich treningu fizycznego i technicznego, może on odgrywać kluczową rolę w pomaganiu im w osiągnięciu ich celów.

Dlatego, aby pomóc światu sportowemu zrozumieć, co trening mentalny ma do zaoferowania i dokładnie wyjaśnić, czym się zajmuję, pomyślałem, że pomocne byłoby opisanie mojej pracy ze sportowcami, aby każdy w społeczności sportowej mógł rozważyć trening mentalny w odpowiednim kontekście w rezultacie maksymalizuj korzyści.

Doskonały system wydajności

Mój trening mentalny ze sportowcami opiera się na moim naprawdę wyjątkowo i kompleksowo rozbudowanym treningu mentalnym, który wypracowałem podczas pracy z czołowymi sportowcami, liderami i przedsiębiorcami. (czynniki sukcesu w biznesie czy sporcie są bardzo zbliżone)

Składa się z różnych obszarów mentalnych i związanych z wydajnością:

  • Z postaw (praca z odpowiedzialnością, codzienny proces, pewność siebie, długoterminowe nastawienie, mentalność zwycięzcy) – umożliwia sportowcom spojrzenie na siłę wewnętrzną, możliwość rywalizacji, poczucie odpowiedzialności i sprawczości sukcesu. Przyjmując te postawy, sportowcy kładą podwaliny pod realizację swoich sportowych i życiowych celów od zdrowego punktu wyjścia.
  • Pokonywanie przeszkód – przekonania świadome i nieświadome, niskie poczucie wartości, brak skupienia i koncentracji, brak wiary w siebie, brak celów i wizji, brak strategii.
    Te przeszkody sabotują ich wysiłki i osiągnięcia. Moim celem jest usunięcie tych przeszkód, aby sportowcy mogli osiągnąć stan psychiczny i emocjonalny, który pozwoli im realizować swoje cele z zaangażowaniem, pewnością siebie i poczuciem sensu.
  • Trening motywacji wewnętrznej – wypalanie w umyśle wielkiej wizji, programowanie mentalne kroków prowadzących do osiągnięcia sukcesu, praca nad misją i wartościami, jasny program wyznaczania celów –  to zapewnia najwyższą jakość i maksymalne korzyści z treningu sportowego.
    Kulminacja tych podejść polega na tym, że sportowcy jak najlepiej wykorzystują swoje wysiłki treningowe, umożliwiając im jak najszybszy postęp w osiąganiu celów sportowych.
  • Obszary takie jak (motywacja, pewność siebie, pracowitość, skupienie i pozytywny stan umysłu) jest niezbędna dla sportowców, aby osiągali jak najlepsze wyniki.
    Umożliwiają sportowcom maksymalne wykorzystanie ich wysiłków. Jeśli sportowcy mogą rozwinąć te umysłowe mięśnie, dają sobie zasoby do startu w zawodach całkowicie przygotowani do występów na najwyższym możliwym poziomie.
  • Obszary takie jak  (dialog wewnętrzny, oddychanie, obrazy mentalne i wizualizacje kierowane, rutyny, transy i hipnozy mentalne) dostarczają sportowcom praktycznych strategii i oprogramowania, którego potrzebują, aby upewnić się, że są wszechstronnie przygotowani do osiągania najlepszych wyników, gdy jest to najważniejsze.
    Mają na celu osiągnięcie i utrzymanie optymalnego stanu psychicznego i fizycznego wymaganego do osiągnięcia sukcesu.
  • ORSA SPORT – to autorski program psychometrii dla sportowców, pozwalający zbadać ich tendencje i predyspozycje zachowania i osobowości. Dzięki temu będą mogli poznać mierzalnie swoje mocne strony oraz obszary które będą ich ograniczać, a to oznacza także świadomy rozwój osobowościowy i mentalny zawodnika.

Jak warto pracować świadomie

Kiedy po raz pierwszy spotykam się ze sportowcem, zalecam na dzień dobry badanie ORSA – aby od razu zbadać mocne i słabe strony.

Model ORSA służy kilku celom.

Po pierwsze, sportowcy poznają kluczowe obszary mentalne, które mają wpływ na ich wysiłek, cele, motywację i strategię sportową.

Po drugie, wyniki ORSA pomagają w planowaniu i wdrażaniu spersonalizowanego programu treningu umysłowego. Sportowiec wie, którym obszarem mentalnym należy zająć się w pierwszej kolejności.

Głównym celem programu TRENING MENTALNY SPORTOWCA – jest wzmocnienie mięśni umysłowych sportowców i nauczenie ich ćwiczeń umysłowych, dostarczenie narzędzi, w moim mniemaniu obserwując jakość, skuteczność ćwiczeń na rynku – najbardziej skutecznych narzędzi.
Pokazuję również sportowcom, jak ich używać zarówno poza treningiem, jak i podczas treningu sportowego. Najważniejszymi narzędziami umysłowymi, których uczę sportowców, są programy kodujące nowe obrazy, przekonania, wizualizacje, lingwistykę i procedury.

Moim celem w tej pracy, zarówno jako trener mentalny oraz jako autor systemów rozwoju – jest wzmocnienie mięśni psychicznych sportowców i zapewnienie im „zestawu narzędzi”, z których mogą korzystać, aby mogli odnieść jak największe korzyści ze swojego treningu i być maksymalnie przygotowany, aby dawać z siebie wszystko w zawodach.

Moja praca to dostarczanie narzędzi usuwających przeszkody i pomagających osiągać cele.

Wiem, że zmiana zakorzenionych sposobów myślenia może być trudna. Jednocześnie, gdy sportowcy są w stanie uwolnić się od swojego „bagażu”, mogą wykonywać swój sport wolni od wątpliwości, zmartwień, strachu, braku skupienia czy braku motywacji.

Uzyskiwanie wyników

Często jestem pytany, jak szybko sportowcy mogą oczekiwać rezultatów po zaangażowaniu w trening umysłowy. Pozytywna zmiana jest bardzo zróżnicowana w zależności od indywidualnych sportowców i przedstawionych problemów.

Zmiany mogą nastąpić praktycznie już od pierwszej sesji czy ćwiczenia mentalnego. Na pewno po przejściu całego szkolenia, oraz wykonaniu wszystkich ćwiczeń medytacyjnych, mentalnych, wizualizacyjnych czy logicznych – nastąpi przemiana totalna na plus dla zawodnika.

Niektóre kwestie związane z brakiem pewności siebie, niskim poczuciem wartości czy potężnym lękiem przed porażką – potrzebują wielu powtórzeń ćwiczeń.

Trzeba przyznać, że wiele czynników, zarówno w sporcie, jak i poza nim, może wpływać na wyniki i prowadzić do sukcesu lub go uniemożliwiać, w tym warunki fizyczne, technika i taktyka, sprzęt, trenerzy i koledzy z drużyny oraz, oczywiście psychika, życie rodzinne i szkoła.

W niektórych przypadkach poprawa jest natychmiastowa i zaskakująca. W innych przypadkach sportowcy wykazują stałą poprawę w dłuższym okresie “rozpakowywania” wiedzy i powtarzaniu.

Moje cele

Dostarczać najskuteczniejszych narzędzi wsparcia, rozwoju, dla trenerów i sportowców. Jednocześnie są być może ważniejsze cele:

  • Zwiększam świadomość i zrozumienie tego, „co sprawia, że ​​osiąga się sukces” jako sportowiec i człowiek.
  • Dostarczam informacji i spostrzeżeń, które zaszczepiają u sportowców zdrowe podejście do współzawodnictwa, sukcesu, porażki oraz roli, jaką sport i osiągnięcia odgrywają w ich życiu.
  • Identyfikuję i ograniczam przeszkody (np. strach przed porażką, niską samoocenę, brak pewności siebie), które mogą powstrzymywać zawodników przed osiąganiem celów.
  • Wzmacniam  „mięśnie” umysłowe, aby umożliwić im przygotowanie psychiczne do osiągania najlepszych wyników w sporcie i innych aspektach życia.
  • Zapewnij sportowcom mentalny zestaw narzędzi, których mogą używać w sporcie i życiu.
  • Robię wszystko, co w mojej mocy, aby pomóc sportowcom w pełni zrealizować swoje możliwości i osiągnąć sportowe cele.
  • Pomagam sportowcom w ich życiu sportowym, ale także pomagam im odnosić sukcesy i odczuwać szczęście w ich przyszłej edukacji, związkach, karierze i życiu.

Mam nadzieję, że ten artykuł rozwiąże trochę tajemnic treningu umysłowego i przybliży moją misję pracy, programy które tworzę – aby człowiek który zdecydował się wejść na ścieżkę sportu – mógł w pełni wykorzystać swój potencjał.

Uściski, Sławek