ZWIĄZEK MIĘDZY POCZUCIEM WŁASNEJ WARTOŚCI A KONKURENCYJNOŚCIĄ

Czy sport wpływa na zdrowsze poczucie wartości?

W społeczeństwie, w którym dzieci coraz bardziej przyzwyczajają się do natychmiastowej gratyfikacji, coraz trudniej jest zaszczepić młodemu pokoleniu silną etykę pracy. Popkultura, technologia i natychmiastowy konsumpcjonizm pozwoliły ludziom przystosować się do środowiska, w którym wszystko jest łatwo wymienialne,  dostępne natychmiast, zmniejszając konieczność konkurowania i wysiłku – aby coś otrzymać.

Jak zmotywować osoby by dążenia do swoich ambitnych celów, skoro są przyzwyczajeni do otrzymywania wszystkiego natychmiast?

Istnieje statystycznie istotny związek między samooceną a konkurencyjnością.

Zgodnie z teorią celów osiągniętych, ludzie, którzy są bardziej zorientowani na cele, są bardziej skłonni do konkurowania.

Wyniki badań ujawniły istotną dodatnią korelację, która wskazywała na bezpośredni związek pomiędzy samooceną a konkurencyjnością.

Tym samym hipoteza wskazywała, że ​​osoba o wysokim poczuciu własnej wartości prawdopodobnie będzie miała również wysoki poziom konkurencyjności.

Wyniki te sugerują, że jeśli dana osoba ma wysoki poziom samooceny, będzie bardziej skłonna do realizowania wyższych aspiracji, ponieważ wierzy w swoją zdolność do osiągnięcia swoich celów.

Jest możliwe, że związek między poczuciem własnej wartości a konkurencyjnością można zastosować nie tylko w sytuacjach specyficznych dla sportu.

Na przykład, jeśli dana osoba ma trudności z ubieganiem się o awans, ponieważ nie czuje się kwalifikowana do tej pracy, korzystne może być przejście programu LUTHERAPY, który podniesie jej poczucie własnej wartości.

Gdy osoba jest pewna swoich umiejętności, może być bardziej skłonna, aby ubiegać o podwyżkę, której tak bardzo pragnie i na którą czuje że zasługuje.

W badaniu przeprowadzonym przez McGee, Williams, Howden-Chapman, Martin i Kawachi, próbka młodych ludzi z Dunedin w Nowej Zelandii została przebadana w celu zbadania udziału społecznego w zorganizowanych klubach sportowych i grupach, od dzieciństwa do okresu dojrzewania, oraz wpływu tej organizacji sportowej na pewność siebie i poczucie własnej wartości jednostki.

Wszyscy uczestnicy należeli do grupy urodzonej między 1 kwietnia 1972 r. A 31 marca 1973 r. I zapisali się do badania w wieku 3 lat.

Oceny 962 uczestników przeprowadzono w wieku 3 lat i co dwa lata po ukończeniu 15 roku życia, a następnie wiek 18, 21, 26 i 32 lata.

Pomiary obejmowały uczestnictwo w klubach sportowych i grupach od dzieciństwa do dorosłości, pochodzenie z dzieciństwa, postrzeganie mocnych stron i przywiązanie do rodziców, rówieśników oraz miejsca nauki lub pracy.

Stwierdzono, że uczestnictwo w zajęciach sportowych i kulturowych / młodzieżowych wiązało się z większą liczbą ocenianych przez siebie mocnych stron we wszystkich zmiennych dotyczących dzieciństwa.

Ponadto „Uczestnictwo nadal przewidywało postrzegane przez siebie mocne strony… w wieku 21 lat”.

Ustalenia te dodatkowo wskazują na rolę sportu i klubów w rozwoju poczucia własnej wartości jednostki, ale nasuwają pytanie o rolę, jaką odgrywają te działania w rozwoju konkurencyjności.

Czy konkurencyjność można ukształtować i wykorzystać jako zdrową motywację?

Oczywiście – czym masz większe poczucie wartości, tym bardziej lubisz wygrywać i konkurować.

Jeśli czujesz że brakuj Ci poczucia wartości lub wiary w siebie – mam da Ciebie pomoc. Wiesz jaką. Wiesz, że jej potrzebujesz…

Uściski, Sławek

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Możliwość komentowania została wyłączona.

Polecane artykuły

Nauka osobowości

Co decyduje o tym, w jakim stopniu jesteśmy podobni, a w jakim się różnimy, jako istoty ludzkie? Co czyni każdego z nas wyjątkowym i unikalnym?

Zapisz się do newslettera​​

i otrzymuj informacje i nowych artykułach na blogu, szkoleniach i publikacjach, które pomogą Ci kształtować Twoją przyszłość.